מוכנות לכתה א'

איך להכין את ילדי למעבר מהגן לבית הספר?

שלום כיתה א' – איך להכין את ילדי למעבר מהגן לבית הספר?

המעבר מגן הילדים לבית הספר היא נקודת ציון משמעותית בחיי הילד והוריו והוא מלווה לרוב ברגשות מעורבים. יחד עם ההתרגשות המעבר למסגרת חדשה ולא מוכרת עלול לעורר בקרב הילדים חששות וחרדות מפני הלא ידוע. מעבר זה כרוך בפרידה מאנשים, מחברים וממקום, בהסתגלות לנורמות חדשות ולקודים שונים, במפגש עם אנשים בלתי מוכרים ובהתיידדות עם סביבה חדשה.
 

שלום כיתה א' – איך להכין את ילדי למעבר מהגן לבית הספר?

בין הגן לבית הספר: הבדלים בין המסגרות השונות

השוני בין הגן לבין המסגרת הבית ספרית מאופיין במעבר מסביבה אינטימית לסביבה גדולה ומורכבת במובן הפיזי והאנושי, ממיעוט לריבוי דמויות חינוכיות, מסדר יום גמיש לסדר יום מובנה, ממצב שבו הלמידה נעשית תוך כדי פעילות ומשחק ללמידה ממוקדת ותבניתית, מפעילות מגוונת למצב של ישיבה במקום מוגדר לאורך זמן ועוד.

לאור שינויים אלו לכם ההורים יש תפקיד חשוב ומשמעותי בהכנת ילדכם למעבר לבית הספר והקלה על הסתגלותו למסגרת החדשה.

איך תעזרו לילדכם במעבר לכיתה א'?

טרם פתיחת שנת הלימודים:

  • דברו עם ילדכם על המעבר הצפוי ועודדו אותו להביע את רגשותיו וחששותיו. העבירו לילד את המסר כי אתם מאמינים בו וביכולותיו ואשרו לו שאתם כאן בכדי לרכך את המעבר ולעזור לו להיקלט במסגרת החדשה.
  • הראו לו תמונות שלכם מהיום הראשון בכיתה א' ומבית הספר היסודי, ושתפו אותו בחוויות חיוביות שלכם מבית הספר.
  • הקריאו לילדכם סיפורים ושירים בנושא המעבר מהגן לבית הספר ועבדו איתם את הנושא. במידה והילד אוהב לצייר אפשר לעודד אותו לצייר ציור המביע את תחושותיו לקראת המעבר, ולשוחח עימו על כך.
  • טרם פתיחת שנת הלימודים הכירו לילדכם את הדרך אל בית הספר ובקרו בבית הספר עצמו. תרגלו עימו את הדרך ברגל או דרך טיול באופניים, וזאת כדי להשרות על הילד תחושה של בטחון וידיעה.
    בבית הספר ערכו היכרות עם הסביבה, הכיתה, החצר, המזכירות וחדר המורים.
  • הסבירו לילד על לוח הזמנים המקובל בבית הספר: מתי הזמן ללימודים ומתי הזמן להפסקה.
  • שתפו את הילד בהכנות לקראת הכניסה לבית הספר והקניות השונות של הציוד. אפשרו לו להיות שותף והשתדלו לתת לו בחירה במידת האפשר (כגון בחירת התיק והקלמר) וזאת כדי לחזק עבורו את תחושת השליטה על השינוי.
  • במהלך החופש הגדול, נסו להפגיש את ילדכם עם ילדים שעולים איתו לכיתה א', ובכך הרחיבו את מעגל הילדים המוכרים עבורו בכיתה.

עם פתיחת שנת הלימודים:

  • הגיבו בסבלנות ובסלחנות לתופעות כגון בכי או חשש להיכנס לכתה בימים הראשונים של שנת הלימודים. שתפו את המורה בחששות הילד, דברו עמו ונסו להבין מה מטריד אותו.
  • במהלך החודש הראשון לתחילת הלימודים הימנעו עד כמה שניתן מעריכת שינויים נוספים בחיי הילד.
  • עודדו את הילד לשתף אתכם בחוויותיו מבית הספר וגלו עניין והתלהבות. הקפידו שלא ליצור מצב בו אתם חוקרים אותו בכדי שיספר.
  • צרו עבור הילד מרחב נוח ונעים לעשיית שיעורי הבית והיו זמינים לענות על שאלותיו. הביעו בו תמיכה בכל הקשור להכנת השיעורים אך יחד עם זאת, עודדו אותו להכין את שיעורי הבית בכוחות עצמו.
  • עזרו לילדכם לארגן את תיק בית הספר: הרגילו אותו להכנת התיק בערב והסבירו לו כי כך יש מספיק זמן לאתר את כל הדברים הדרושים לקראת יום הלימודים החדש.

 

חשוב לזכור כי תחושותיכם עוברות אל ילדכם, גם אם באופן לא מודע. על כן, הקפידו לשדר לו אמון ובטחון בו, ביכולות שלו, בעצמכם ובמערכת הבית ספרית, בכדי שיוכל להרגיש בטוח ולהתמודד עם השינוי בקלות.

int(53)

ידיעות נוספות

מידע לקראת המעבר לכיתה א'

11 בדצמבר 2018

מידע לקראת המעבר לכיתה א' מעברים ושינויים הם חלק בלתי נפרד מחיינו ומחיי ילדינו המשפחה עוברת דירה, הילדים הפעוטים עוברים מטיפול של אמא/ אבא לטיפול המטפלת, הילד נכנס לגן, עולה

דבר היועץ

11 בדצמבר 2018

מעברים ושינויים הם חלק בלתי נפרד מחיינו ומחיי ילדינו המשפחה עוברת דירה, הילדים הפעוטים עוברים מטיפול של אמא/ אבא לטיפול המטפלת, הילד נכנס לגן, עולה לכתה א' ועוד שינויים אלה