מוכנות לכתה א'

מידע לקראת המעבר לכיתה א'

מידע לקראת המעבר לכיתה א'

מעברים ושינויים הם חלק בלתי נפרד מחיינו ומחיי ילדינו

המשפחה עוברת דירה, הילדים הפעוטים עוברים מטיפול של אמא/ אבא לטיפול המטפלת, הילד נכנס לגן, עולה לכתה א' ועוד

שינויים אלה הם נורמטיביים  וחיוביים באופיים  אבל עצם השינוי כרוך לעתים בקשיי הסתגלות ולבטים. כל מעבר מביא לשינוי במרחב הפיזי והחברתי של הילד ומחייב אותו להתארגנות נפשית  חדשה ושונה . חשוב שההורים יהיו ערים לשינויים אלו –  התעלמות מקשיים אפשריים וצייפיה לחוויות חיוביות בלבד עשויות להפוך את השינוי לחוויה קשה ומאכזבת.

מבחינה אוניברסלית למעבר יש פוטנציאל להיות בו-זמנית מאתגר, מחדש ונוטע תקווה לשינוי, אך הוא גם מלווה בדרך כלל בחשש עקב התנתקות מן המוכר ובחוסר וודאות מהלא מוכר.

כניסה לגן או ביה"ס חדש  מלווה בתכונה רבה ובהתרגשות של הילד ומשפחתו. בתקופה זו רגשות סותרים מציפים, באופן טבעי, את הילד והוריו. יש ציפיות חיוביות שהילד ישתלב במסגרת החדשה, ילמד, יתפתח ויחוש תחושות של השתייכות והצלחה. לצד זאת, עולות גם שאלות ותהיות בנוגע להצלחת תהליך המעבר והגשמת הציפיות.

הסתגלות טובה למעבר קשורה לשמירה על מידה של איזון בין שני צרכים מנוגדים הקיימים אצל הילד (ואצל בני אדם בכלל) הצורך לשמור על הקיים והצורך להשתנות. הכנה טובה של הילד לקראת המעבר  וליווי נכון של ההורים בתהליך השינוי יכולים לסייע בכך

 

כיתה א': מה חשוב לדעת, שאלות נפוצות בנושא המעבר

 

שאלה: כיצד לעזור לילד שלי לקראת המעבר לכיתה א'?

מעבר ושינוי הוא הזדמנות לצמיחה אישית של הילד. ישנם מספר דגשים  בעזרתם תוכלו  לסייע לילדכם במעבר לכתה א':

  • הכנה מראש בכדי להפחית את חוסר הוודאות ולהעלות את תחושת הביטחון והמסוגלות  –  דברו עם הילד על המעבר הצפוי, ספרו לו היכן יגור או ילמד, בקרו איתו במקום החדש לפני המעבר ותנו לו  מידע ברור, מפורט ומוחשי ככל האפשר  לגבי השינויים שיחולו אצלו  במקום, בסדר היום, בחברה…
  • עודדו את הילד להביע את רגשותיו ולהעלות את כל השאלות שיש לו סביב המעבר, תנו לו תשובות רחבות ומדויקות ככל האפשר והראו לו הבנה, תמיכה וקבלה של רגשותיו. הבטיחו לו כל סיוע שיזדקק לו .
  • חשוב לתאר את השינוי באופן מציאותי ומאוזן ולהתייחס גם לחוויות הטובות וגם לקשיים הצפויים, כמו כן כדאי להדגיש אלמנטים שאינם משתנים, למשל: "כמו שיש בגן גננת, בכיתה א' יש מורה אליה פונים בכל בעיה…"
  • בכל מעבר חשוב לעסוק בפרידה מן המסגרת הקודמת ולקחת ממנה "צידה לדרך" החדשה.  התייחסו למעברים קודמים שהילד חווה  ועזרו לו ללמוד מהם אסטרטגיות התמודדות עם המעבר הנוכחי.
  • כדאי להימנע עד כמה שניתן מעריכת שינויים נוספים בחיי הילד והמשפחה במהלך החודשים הראשונים מאז התבצע המעבר.
  • בתקופת המעבר עלול הילד להיות מתוח מהרגיל. חשוב לשהות יותר במחיצתו ולהיות קשובים לאותות מצוקה כמו בעיות שינה,  בכי, הסתגרות, תוקפנות, וכל התנהגות או ביטוי רגשי השונים מהמקובל. הילד זקוק שיבינו את מצוקתו, ושלא יתעלמו ממנה בתגובות כמו "אתה מגזים", "אל תכנס ללחץ". שוחחו עם הילד על תחושותיו ללא פאניקה מצידכם.
  • לתחושות ההורים יש תפקיד חשוב בדרך בה הם תומכים בילדיהם. הקדישו זמן ותשומת לב לתחושות ולרגשות שלכם בנוגע לשינוי הצפוי. למשל, האם אתם חוששים מהמעבר ומדוע? פגישה אישית באווירה חיובית עם איש צוות מהמערכת החדשה יכולה לסייע לכם לפתח עמדה אוהדת ולשדר אותה לילד.

שאלה: מעבר ילדי לכיתה א' כרוך גם במעבר מקום מגורים. כיצד אוכל לעזור לילדי להתמודד עם השינויים?

מספר שינויים במקביל יכולים להיחוות כמלחיצים עבור ילד צעיר מאחר שהרבה דברים שהינם מוכרים לו משתנים. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שכל ילד הוא שונה ויכול להגיב אחרת גם לסיטואציה זו. ייתכן ותופתע לגלות שלילדך כושר הסתגלות טוב יותר משציפית והוא אינו מראה קשיים משמעותיים לנוכח השינויים. ילדים אחרים יכולים להגיב במתח לנוכח תחושת השליטה שאבדה להם, במצב כזה ישנן מספר דרכים בהם ניתן לעזור להם: הכרות מוקדמת עם השכונה החדשה ועם בית הספר, למשל, על ידי טיול בשכונה, ביקור בחצר בית הספר וכד'. לתאם מפגש חברתי עם ילדים נוספים שילמדו איתו בכיתה או בשכבה. שיתוף הילד בהכנות לקראת המעברים: בחירת ציוד ללימודים, סידור משותף של החדר עם דגש על התאמתו גם ללמידה. באופן זה תוכל להשיב לילד את תחושת השליטה.

שאלה: יש לי תאומות שעולות לכיתה א'. לראשונה בחייהן הן יהיו בכיתות שונות. איך ניתן להקל עליהן?

המעבר לכיתה א' עבור הבנות שלך אכן צפוי להיות שינוי גדול, הכנה מראש להפרדה ולמעבר לכיתה א' יכולים לעזור. חשוב לשוחח איתן על כך, לבדוק את השאלות שעולות אצלן בהקשר לכך ולהשיב להן תשובות רחבות וברורות. לצד השינויים הצפויים כדאי להדגיש גם אלמנטים מוכרים להן, שיישארו קבועים. למשל, להתייחס לעובדה שהן ילמדו יחד באותו בית הספר ויוכלו להיפגש בהפסקות ולשחק יחדיו אם ירצו, לאחר בית הספר יחזרו יחדיו הביתה וכד'. להעביר את הציפייה שלכל אחת יהיו גם חברות חדשות, אך לצד זאת, הן תמיד יישארו תאומות ויוכלו לבלות ביחד בשעות שאחרי בית הספר.  

איך אוכל לחנך את בני לעצמאות במטלות בית הספר?

המעבר לכיתה א' מציב דרישות חדשות בפני הילד וההורה, כדוגמת שיעורי הבית, ארגון תיק לבית הספר ועוד. על מנת לעזור לילדך לפתח לעצמאות בבית הספר ניתן לעודד לעצמאות גם במטלות בבית כגון ארגון פינת הלמידה שלו, בחירת הציוד וכיו"ב, אשר ידגישו כמה אחראי יכול להיות והחמיאו על ביצועים טובים כך שיחווה תחושת הצלחה.  חשוב להעביר את המסר שההורים זמינים לו כאשר זקוק לעזרה, אולם האחריות היא עליו והוא זה שצריך לפנות על מנת לקבל את העזרה. כמו בכל מיומנות נרכשת (רכיבה על אופניים, שחייה, קריאה וכיו"ב) כך גם רכישת המיומנות לסוג זה של אחריות. בתחילה ילדך יזדקק ליותר עזרה החל מיצירת הרגל להכנת שיעורי בית בזמנים קבועים וכלה בבחירת המקום בו יוכל להכין שיעורי בית. בתחילה ילדך יזדקק ליותר תמיכה ועזרה אף בהכנת השיעורים עצמם, אולם ככל שיתנסה ויתקדם בלימודיו, מידת התמיכה אליה יזדקק תפחת.

שאלה: שבועיים לאחר שהתחיל בית הספר, בתי אומרת שאינה רוצה ללכת לבית הספר. מה עלי לעשות?

חוסר הרצון של הבת ללכת לבית הספר בתחילת השנה הינו דבר שכיח בקרב ילדים צעירים הנמצאים בתקופת הסתגלות למסגרת ומהווה קושי להורים רבים. יש לזכור שכל ילד עובר תקופה זו באופן שונה ומגיב אחרת. תקופת ההסתגלות יכולה לארוך גם 3 חודשים.

כדאי לברר עם הילדה ממה נובע חוסר הרצון ללכת לבית הספר. התשובה יכולה להיות קשורה לבעיה שיכולה להיחשב כמינורית מנקודת מבט של הורים ובעלת פיתרון פשוט, אבל לילדה צעירה זוהי חוויה שנתפסת כקשה. דוגמה, הילדה רבה עם חברות בהפסקה, הילדה שכחה להביא ציוד והתביישה, הילדה לא הבינה את ההוראה בכיתה ולא היה לה נעים לומר וכד'.  תקשורת פתוחה וחיובית בין הילדה להורים תאפשר לה לשתף אתכם בחוויות שלה ולכם תיתן את האפשרות לסייע. באם הקושי ממשיך לאורך זמן כדאי לשתף את המורה ו/או יועצת בית הספר.

int(53)

ידיעות נוספות

דבר היועץ

11 בדצמבר 2018

מעברים ושינויים הם חלק בלתי נפרד מחיינו ומחיי ילדינו המשפחה עוברת דירה, הילדים הפעוטים עוברים מטיפול של אמא/ אבא לטיפול המטפלת, הילד נכנס לגן, עולה לכתה א' ועוד שינויים אלה